Stop madspild – æggemuffins

æggemuffinsDisse æggemuffins, kan laves på mange måder, du kan bruge rester af kød fra aftensmaden med evt. grøntsager. Du kan enten bruge dem i madpakken eller fryse dem ned og bruge æggemuffins til aftensmaden sammen med salat og groft brød.

Æg er en lille ernærings bombe, der indeholder rigtig mange af de næringsstoffer, man skal bruge, som for eksempel B12- og D-vitamin samt selen. Derudover indeholder æg rigtig meget protein, der er med til at opbygge dine muskler, efter du har trænet. Husk dog, at du ikke får en bodybuilder krop kun af at spise æg 😉 En sund og varieret kost er stadig nødvendig.
I et almindeligt æg er der typisk 12,5 gram protein pr. 100 gram. Typisk siger man at et gennemsnitligt æg vejer omtrent 60 gram og dermed ca. 7 gram protein. Mange mennesker er urolige for kolesterolindholdet i æg, og æggeblommen har også et relativt højt indhold af kolesterol. Det er dog vigtigt at fremhæve, at det først og fremmest er hele kostens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold, og at det derfor er langt vigtigere, at man fokuserer på andre madvarer end æg, når man vil tage hensyn til kolesterol i kroppen.

ÆGGEMUFFINS

9. marts 2017

Disse æggemuffins, kan laves på mange måder, du kan bruge rester af kød fra aftensmaden med evt. grøntsager som fx. gulerod,squash osv. Kan fryses ned......

Ingredienser
  • 5 store æg
  • 1 dl mælk
  • 2 tsk. salt,
  • grøntsager efter eget valg
  • 2 håndfuld kød rester
  • lidt bacon i tern til toppen.
Vejledning
  • Step 1 Skær grøntsager og kød i små tern.
  • Step 2 Bland alle ingredienser sammen og hæld det i muffins forme, og til sidst bacon på toppen.
  • Step 3 Store muffins skal have ca. 20-25 minutter i ovnen og små skal have ca. 10-12 minutter ved 180 grader varmluft.
  • Step 4 Husk at smør formen, det gør det hele meget nemmere. (papirs forme er ikke gode).