Jordbærgrød med proteindrik

jordbærgrødProtein er en vigtig del af din krop, kost og sundhed. Protein er med til at opbygge og reparere din krop og du bør hverken få for meget eller for lidt. Protein er en vigtig kilde til aminosyrer. Kroppen er afhængig af dem for at kunne genopbygge og reparere sig selv. Derfor er det vigtigt, at få nok protein.
I takt med at vi bliver ældre, mister vi muskelmasse og derfor er det vigtigt, at få tilstrækkeligt med protein i vores daglige kost. Behovet for protein øges med alderen. Er du over 65 år, anbefaler Fødevarestyrelsen, at du indtager 1,1-1,3 g protein pr. kg kropsvægt. Men det kan være svært at indtage nok protein, fordi appetitten ofte er faldende med alderen. En god måde at få nok protein er, at drikke mælk til morgenmaden og frokost, putte lidt ekstra kødpålæg på brødet og spise 200 g kød, fisk eller fjerkræ til aften. Sundhedsstyrelsen anbefaler at protein udgør 10-20 % af det daglige energiindtag svarende til et proteinindtag på 1,5-1,6 gram pr. kg kropsvægt. Der er mange fødevarer med et højt proteinindhold: Fisk, kød, æg, ost og mælkeprodukter.

Lever du efter kostrådene, vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Du nedsætter risikoen for livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme, type-2-diabetes og kræft. Samtidig forebygger du at tage på i vægt, da protein bidrage til en langvarig og god mæthed, som kan gøre det nemmere at undgå overspisning til de store måltider og snacking i mellem måltiderne.

Denne opskrift kan bruges når trangen til noget sødt melder sig eller som et mellemmåltid, dessert. Du kan evt. lave lækker frys selv is ved at hælde 125 ml Arla Protino drik med den smag du kan lide i ‘frysselv’ ispinde. Du kan bruge Protino i stedet for fløde
eller mælk på æblegrød, jordbærgrød mm

JORDBÆRGRØD

27. oktober 2017

Jordbærgrød og proteindrik passer perfekt sammen. Erstat fløden på jordbærgrøden med proteindrik og spar kalorier.

Ingredienser
  • Jordbærgrød fx. færdiglavet sukkerfri fra skelskør.
  • Protino fx med citron og vanilje
Vejledning
  • Step 1 Kom jordbærgrød i en skål og hæld det ønsket protino på grøden og servere straks.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *